در جریان بازدید حسین امامیراد، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، از مجموعه مدارس تربیتمحور نسل آفتاب، حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت با تأکید بر ضرورت حضور میدانی جریان انقلابی در عرصه تربیت اجتماعی تصریح کرد: تربیت باید طبیعی، زنده و برخاسته از حشر و نشر مستقیم با مردم و لمس واقعیتهای زندگی باشد. تربیتی که صرفاً بخشنامهای و از راه دور اعمال شود، ثمربخش نخواهد بود. ما باید در کنار مردم زندگی کنیم، آنها را از نزدیک بشناسیم و از دل این ارتباط اثرگذار باشیم. در این بازدید، حسین امامیراد نیز با تحسین رویکرد مسئلهمحور مجتمع و مدارس نسل آفتاب، از آمادگی مجلس برای حمایت از چنین الگوهای مردمی و تحولآفرین در حوزه تعلیم و تربیت خبر داد و اظهار داشت: ظرفیتهای کمنظیری در این مجموعه وجود دارد که تاکنون مغفول ماندهاند و باید به جامعه معرفی شوند.لازم است از ابزارهای رسانهای و بسترهای حقیقی بهره گرفت تا این تجربههای موفق بیش از پیش در معرض دید و توجه عموم علاقهمندان قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی مدارس نسل آفتاب، رئیس مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) با تأکید بر لزوم مسئولیتپذیری در قبال تربیت نسل جوان گفت: دغدغهی اصلی ما احساس مسئولیتی است که نسبت به تربیت نسل آینده داریم. به جای آنکه از زمانه گلایه کنیم، باید از خودمان آغاز کنیم. همانگونه که امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند، «فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ، وَلِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ»، دیگران را آماج انتقاد قرار میدهند اما نسبت به خود بسیار سختگیرند.
استاد نظافت با گلایه از رویکرد صرفاً نقادانه در برخی جریانها تأکید کرد: معتقدم همه باید تلاش کنند. با غر زدن و مقصر دانستن دیگران کاری پیش نمیرود. باید وارد میدان شد و کمک کرد. خدای متعال نیز، همانگونه که وعده داده، کمک خواهد کرد. این تجربهی ما نیز هست؛ دوستان همراهی کردند و این حرکت شکل گرفت.
تهدیدهای بزرگ، فرصتهای بزرگ
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تجربیات میدانی خود در مناطق حاشیهای مشهد اظهار داشت: ما در حاشیهی شهر با همان دغدغههایی مواجه شدیم که رهبر معظم انقلاب دربارهی آن هشدار دادهاند. نسلی که اگر رها شود، بزرگترین تهدید است و اگر دستگیری شود، بزرگترین فرصت خواهد بود. استعدادهای فراوانی در این نسل نهفته است.
رئیس مجتمع حضرت مهدی (عج) با اشاره به چشمانداز این مجموعه گفت: ما به دنبال آن هستیم که این مرکز به الگویی الهامبخش برای سراسر کشور و حتی خارج از کشور تبدیل شود. مشهد، با ویژگی زیارتی و موقعیت بینالمللی خود، میتواند به مرکزی برای بازدید، الهامگیری و الگوبرداری تبدیل گردد.
تربیت طلبه اجتماعی، ضرورتی راهبردی
استاد عالی حوزه علمیه مشهد با تأکید بر اهمیت تربیت طلاب اجتماعی خاطرنشان کرد: ما بهصورت خاص دنبال آن هستیم که طلبهای اجتماعی تربیت شود؛ کسی که بتواند با اقشار گوناگون، از جمله مخالفان، ارتباط برقرار کند. گفتوگو بدون نزاع، یک هنر و یک ضرورت است. طلبه باید مهارت تعامل داشته باشد، نه صرفاً مواجهه فکری.
استاد نظافت با اشاره به تحول اجتماعی پس از مواجهه اخیر جنگ شناختی علیه ملت ایران گفت: اتفاقات عجیبی رخ داده است. ما امروز احترامهایی میبینیم که حتی تصور آن نیز سخت بود. این نشان از آن دارد که بصیرت و آگاهی بهشکل عجیبی در دلها نفوذ کرده است. این همان وعده الهی است که میفرماید: «وَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِهِمۡۚ لَوۡ أَنفَقۡتَ مَا فِي ٱلۡأَرۡضِ جَمِيعࣰا مَّآ أَلَّفۡتَ بَيۡنَ قُلُوبِهِمۡ وَلَٰكِنَّ ٱللَّهَ أَلَّفَ بَيۡنَهُمۡۚ إِنَّهُۥ عَزِيزٌ حَكِيمࣱ». پیداست که میتوان کار کرد. ما ضعیف هستیم در تعامل، وگرنه مدل اسلامی توان تغییر دارد.
تربیت عمیق، نه بخشنامهای
این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: تربیت باید طبیعی، زنده و برخاسته از حشر و نشر مستقیم با مردم و لمس واقعیتهای زندگی باشد. تربیتی که صرفاً بخشنامهای و از راه دور اعمال شود، ثمربخش نخواهد بود. ما باید در کنار مردم زندگی کنیم، آنها را از نزدیک بشناسیم و از دل این ارتباط اثرگذار باشیم.
در پایان، استاد نظافت با ابراز امیدواری نسبت به آیندهی این مسیر گفت: این مجموعه، تلفیقی از ایدهها و حرکتهای مردمی است و ما به خدای متعال بسیار خوشبین هستیم که این اتفاق بزرگ به ثمر خواهد نشست. اگر این روند زودتر به ثبات برسد، ما انرژیمان را بیشتر صرف محتوا و نرمافزار خواهیم کرد تا انشاءالله نسلی مهدوی تربیت شود.
ظرفیت کمنظیر مجموعه مدارس نسل آفتاب باید به جامعه معرفی شود
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با حضور در مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی (عج) مشهد، ضمن بازدید میدانی از بخشهای مختلف این مجموعه، در نشستی با استاد نظافت و مدیران مجموعه مدارس نسل آفتاب، نکاتی را درباره ظرفیتها، مسائل تربیتی و الزامات حمایتی بیان کرد.
حسین امامیراد، نماینده مردم چناران، طرقبه شاندیز و گلبهار در مجلس شورای اسلامی، گفت: توفیق حاصل شد که از نزدیک با فعالیتهای ارزشمند این مجموعه آشنا شویم. کارهای بسیار خوبی در این مجموعه در حال انجام است. برنامهها متنوع و مفید هستند و قطعاً باید تقویت شوند. به نظرم، این مجموعه ظرفیتی ویژه دارد. این مجتمع یکی از بزرگترین و جامعترین مجموعههای تربیتی است که جامعه شیعه میتواند در بحثهای تربیتی از آن بهرهمند شود. باید همه ظرفیتها را برای تقویت چنین مجموعههایی به میدان آورد.
وی افزود: واقعیت این است که از وجود چنین ظرفیتی مطلع نبودم. خواص هم از این ظرفیت بیاطلاعاند؛ این ظرفیتها کمنظیر مغفول ماندهاند و باید معرفی شوند. باید از رسانهها، فضای مجازی و فضاهای حقیقی استفاده کرد تا این ظرفیتها به مردم معرفی شوند.
امامیراد با اشاره به فعالیتهای انجامشده در حوزه سبک زندگی افزود: در این مجموعه کارهای خوبی در زمینه سبک زندگی اسلامی ایرانی دیده میشود؛ لازم است که این موضوع پررنگتر شود.
آموزش، شناسایی استعداد، گفتوگو با مخالف
عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان ساخت: در مجموعه مدارس نسل آفتاب بحث کشف استعدادها باید جدی گرفته شود. در طرح شهاب و بنیاد ملی نخبگان، این موضوع مطرح است اما بسیار کمرنگ. در حالیکه یکی از مهمترین وظایف آموزش و پرورش، کشف استعدادهاست.
وی همچنین بر اهمیت مهارت گفتوگو با مخالفان تأکید کرد و افزود: گفتوگو با مخالفان بدون دعوا، از دیگر نکات مهمی است که باید در حوزهها و آموزش و پرورش تقویت شود. پاسخگویی به شبهات، هم در فضای حقیقی و هم مجازی، بسیار حیاتی است. شهید مطهری با همین شیوه گفتوگو توانست بسیاری از روشنفکران و کمونیستها را متقاعد کند.
حسین امامیراد در پایان با اشاره به آمادگی برای همکاری، گفت: چه در حوزه قانونگذاری، چه در مشارکت خیرین، چه در حوزه آموزش، هر کمکی که بفرمایید، ما با جان و دل در خدمت هستیم تا در ثواب این مسیر نورانی شریک باشیم؛ انشاءالله گامی به سوی ظهور برداشته شود.




















