تأکید استاد نظافت بر کیفیت‌گرایی در تربیت و آموزش/ مدیر تولید محتوا و کیفی‌سازی مدارس معرفی شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد نظافت، مؤسس مدارس تربیت‌محور نسل آفتاب، در جمع مدیران و معاونان آموزشی و تربیتی این مجموعه، با تأکید بر ضرورت کیفیت‌گرایی در آموزش و تربیت، خواستار مراقبت مستمر از روندهای تربیتی و آموزشی شد و هدف مدارس نسل آفتاب را تحقق «تربیت جامع» بر پایه صداقت، شفافیت و ایمان دانست.

به گزارش روابط عمومی مدارس نسل آفتاب،نشست اعضای ستاد، مدیران و معاونان آموزشی و تربیتی مجموعه مدارس نسل آفتاب، با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین استاد نظافت، مؤسس این مدارس، برگزار شد. در این نشست که به‌منظور بررسی روندهای تربیتی و آموزشی و تبیین مسیر پیش‌روی مدارس نسل آفتاب تشکیل گردید، استاد نظافت بر ضرورت کیفیت‌گرایی در آموزش و تربیت، مراقبت مستمر از برنامه‌ها تأکید کرد.

در این جلسه، با صدور حکمی از سوی استاد نظافت، حجت‌الاسلام فرامرز عباسی به‌عنوان مدیر تولید محتوا و کیفی‌سازی مدارس نسل آفتاب منصوب و معرفی شد.

دغدغه تشکیل مدارس تربیت‌محور

استاد نظافت در این نشست با تأکید بر اینکه دغدغه اصلی ما در مجموعه نسل آفتاب، بنیان‌گذاری مدارسی بر محور تربیت است، اظهار داشت: ما به‌دنبال کارهای نمادین و نمایشی نیستیم؛ آنچه برای ما اصالت دارد، تحقق تربیت حقیقی است. شعار ما «تربیت جامع» است و برای دستیابی به آن، چهارده شاخص دقیق برای خروجی مدارس نسل آفتاب تدوین کرده‌ایم.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، افزود: هر کار نیکی همواره دشمنی دارد و دشمن اصلی آن شیطان است. هیچ عمل خیری از آفت و آسیب مصون نیست؛ چنان‌که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «لِکُلِّ شَیءٍ آفَةٌ»؛ هر چیزی را آفتی است.

وی افزود: این مجموعه با دشمنی به نام شیطان روبه‌رو است و راه مقابله با آن، صداقت و شفافیت است. آگاهی از امور نباید موجب نگرانی شود و همه اعضا باید اشراف کامل بر فرآیندها داشته باشند. علاوه بر این، ناظرهای بیرونی نیز می‌توانند در حفظ شفافیت و کیفیت عملکرد، نقش مؤثر ایفا کنند.

ظاهرگرایی؛ یکی از آفت‌های بزرگ تربیت

مؤسس مدارس نسل آفتاب، یکی از آفت‌های مسیر تربیت را شعارهای بی‌محتوا دانست و تصریح کرد: ما به‌دنبال نمایش و ظاهرسازی نیستیم و هرگز به ظاهر امور بسنده نمی‌کنیم. هدف ما آن است که کاری در خور رضایت امام زمان(عج) انجام دهیم و بتوانیم در پیشگاه الهی، گزارشی صادقانه و درستی برای آخرت خود ارائه کنیم.

او با اشاره به روایتی از گفت‌وگوی خداوند با حضرت موسی(ع) بیان کرد: «قال الله تعالی لموسی(ع): یا موسی! مَن کانَ ظاهِرُهُ أزینَ مِن باطِنِه فَهُوَ عَدُوّی حَقّاً، وَ مَن کانَ ظاهِرُهُ وَ باطِنُهُ سَواءً فَهُوَ مُؤمِنٌ حَقّاً، وَ مَن کانَ باطِنُهُ أزینَ مِن ظاهِرِه فَهُوَ وَلِیّی حَقّاً.» خداوند به حضرت موسی(ع) وحی کرد: ای موسی! هرکس ظاهرش از باطنش بهتر باشد، به حقیقت دشمن من است، و کسی که ظاهر و باطنش یکسان است، مؤمن واقعی است، و آن‌که باطنش از ظاهرش بهتر باشد، به حقیقت ولی و دوست من است.

استاد نظافت با هشدار نسبت به خطر ظاهرسازی گفت: لازمه این مسیر، گرفتار نشدن در ظاهرگرایی است. شفافیت و صداقت شرط اصلی موفقیت است.

کیفیت‌گرایی در تربیت؛ ضرورت مراقبت مستمر

ریاست عالی مجتمع تربیتی‌آموزشی حضرت مهدی(عج) در ادامه سخنان خود، آفت دوم را «فقدان کیفیت» دانست و تأکید کرد: شعار ما «تربیت جامع» است و نباید اهداف و آرمان‌های اصلی مجموعه از یاد برود. گفت‌وگوی مستمر و تبادل اندیشه برای حفظ مسیر صحیح تربیت ضروری است. اگر در آغاز، سنتی نادرست یا رویه‌ای کج بنا شود، اصلاح آن در آینده بسیار دشوار خواهد بود؛ چراکه آغاز کار، بنیان همه مسیرهاست و برنامه‌های ما نسل به نسل منتقل می‌شود.

او تصریح کرد: ما به‌دنبال کیفی‌سازی در همه عرصه‌ها هستیم و این امر، نیازمند مراقبت و پایش مستمر است. باید به‌دقت بررسی کنیم که الزام‌ها و قوانین تا چه اندازه با روح تربیت هم‌خوانی دارند. لازم است در مجموعه، هم نظم برقرار باشد و هم شور و شوق ایجاد شود؛ هم ضابطه رعایت گردد و هم از هرج‌ومرج پرهیز شود؛ با این حال، همه رفتارها باید رنگ و بوی تربیتی داشته باشد.

الگوی فاخر تربیت؛ از کیفیت تا الگوی سوم زن مسلمان

استاد نظافت با تأکید بر اهمیت اجرای فاخر برنامه‌های آموزشی و تربیتی، اظهار داشت: هدف ما تحقق «أَحْسَنُ عَمَلًا» است و این باید شعار همیشگی مجموعه باشد. ما به ده واحد آموزشی قانع نیستیم و می‌خواهیم الگویی نمونه و الهام‌بخش برای دیگر مدارس باشیم.

مؤسس مدارس نسل آفتاب در ادامه به مأموریت ویژه مدارس دخترانه اشاره کرد و گفت: در این مدارس، تمرکز اصلی بر تربیت دخترانی است که در آینده، مادرانی نمونه و الهام‌بخش باشند. دانش‌آموزان باید ارزش‌های اخلاقی و دینی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و به اعمال درست و حلال افتخار کنند، نه به رفتارهای نادرست و حرام. این نگاه، تضمینی است برای شکل‌گیری نسلی مؤمن، متعهد و توانمند در جامعه است.

استاد نظافت در پایان با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب، تأکید کرد: مدل تربیتی ما برگرفته از «الگوی سوم زن مسلمان» است که بر تقویت نقاط قوت زنانه همراه با ایمان و عفت تأکید دارد. این الگو نه افراط در حضور اجتماعی را می‌پذیرد و نه انزوا در خانه را؛ بلکه حضور دختران و زنان باید به‌صورت کیفی، مؤثر و متوازن در تمامی عرصه‌ها نمود پیدا کند.

تبیین جایگاه جدید مدیر تولید محتوا و کیفی‌سازی مدارس

سپس در ادامه جلسه، آقای جلال پیوندیان، دبیر شورای سیاستگذاری مجموعه مدارس نسل آفتاب، با تشریح جایگاه جدید مدیر تولید محتوا و کیفی‌سازی مدارس، این فصل تازه از فعالیت‌های مجموعه را معرفی کرد و از مدیران خواست تا با مسئله‌شناسی‌های دقیق میدانی، مسائل را در اختیار تیم محتوایی قرار دهند تا در نهایت به مرحله اجرایی برسد.

در ادامه، حکم حجت‌الاسلام فرامرز عباسی توسط آقای احمد مسجدی، مدیر مجموعه مدارس نسل آفتاب، قرائت شد و حجت‌الاسلام عباسی ضمن تشکر از اعتماد استاد نظافت، اظهار داشت: مسائل از دل میدانی استخراج می‌شوند و انتزاعی نیستند. طبیعتاً جلساتی با دانش‌آموزان، خانواده‌ها، همکاران و کادر اجرایی خواهیم داشت و میزهای تخصصی با حضور افراد متخصص برای بررسی دقیق مسائل تشکیل خواهد شد.

وی تأکید کرد: تربیت روح حاکم بر مجموعه مدارس نسل آفتاب محور اصلی کار ما است و موضوعاتی نظیر دین‌مداری، بلوغ، شکل‌گیری شخصیت و هویت، هدایت تحصیلی و مسائل ویژه دختران نیازمند کار اساسی و عمیق هستند.

پایان‌بخش این مراسم، گفت‌وگوی صمیمی آقای احمد مسجدی، مدیر مجموعه مدارس نسل آفتاب، با مدیران حاضر بود که در آن، نکات و دیدگاه‌های کارشناسی درباره مسائل جاری و روندهای آموزشی مجموعه مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *