تقویت همکاری مدارس نسل آفتاب با مرکز مشاوره آیات؛ تأکید بر نظام آموزش خانواده و توانمندسازی والدین

در جلسه مشترک معاونت دانش‌آموزی، معاونت فرهنگی مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی(عج) و مرکز مشاوره آیات، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مشاوره‌ای، توجه به مشکلات خانواده و دانش‌آموزان، و ایجاد باورمندی نسبت به مشاوره در مدارس تأکید شد. مسئولان این نشست همچنین نظام آموزش خانواده و توانمندسازی اولیا را به‌عنوان محور اصلی همکاری‌های آینده معرفی کردند.

 

به گزارش روابط عمومی مدارس نسل آفتاب،جلسه مشترک معاونت دانش‌آموزی و معاونت فرهنگی مجتمع تربیتی آموزشی حضرت مهدی(عج) با حضور آقای احمد مسجدی، حجت‌الاسلام سیدموسوی، حجت‌الاسلام عباسی حجت‌الاسلام مرکبی برگزار شد. این نشست با محور بررسی چالش‌های موجود در حوزه مشاوره دانش‌آموزی و تقویت همکاری با مرکز مشاوره آیات به‌منظور ارتقای سطح تربیتی و فرهنگی مدارس نسل آفتاب و خانواده‌های دانش‌آموزان تشکیل شد.

سیدموسوی: ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی
حجت‌الاسلام سیدموسوی، معاون فرهنگی مجتمع حضرت مهدی(عج)، در سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند فرهنگی و تربیتی موجود در مدارس اظهار داشت: این ظرفیت‌ها نعمت بزرگی است که باید در خدمت رشد فکری و معنوی دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی تأکید کرد بهره‌گیری هدفمند از این فرصت‌ها می‌تواند مسیر تربیتی مدارس را غنی‌تر ساخته و زمینه پرورش نسلی متعهد و آگاه به معارف دینی را فراهم آورد.
معاون فرهنگی مجتمع حضرت مهدی(عج) همچنین ضرورت هماهنگی و پیگیری مستمر را یادآور شد و بر برگزاری نشست‌های منظم برای هم‌افزایی در اجرای برنامه‌ها تأکید کرد و در ادامه با ارائه پیشنهادی عملیاتی افزود: دوره‌های آموزشی ویژه مادران دانش‌آموز، با محوریت معارف قرآنی و در قالب گعده‌های هدفمند، می‌تواند بستری ارزشمند برای ارتقای سطح معرفتی خانواده‌ها و در نتیجه تأثیرگذاری عمیق‌تر در تربیت فرزندان باشد.

مرکبی: ۸۰ درصد مشکلات دانش‌آموزان ریشه در خانواده دارد
در ادامه، حجت‌الاسلام مرکبی، مسئول مرکز مشاوره آیات، با اشاره به مهم‌ترین آسیب‌های دانش‌آموزان اظهار کرد: ۸۰ درصد مشکلات دانش‌آموزان ناشی از روابط پدر و مادر است و اگر اختلالات درونی دانش‌آموزان به‌موقع پیگیری نشود، زمینه‌ساز مشکلات بزرگ‌تر خواهد شد.

او همچنین بر همکاری نزدیک مدارس با متخصصان مشاوره تأکید کرد و یادآور شد که به توصیه استاد نظافت، استفاده از ظرفیت اساتید مرکز مشاوره باید در اولویت مدارس قرار گیرد.

مسجدی: ضرورت ایجاد باورمندی به مشاوره و تقویت خانواده‌ها
آقای احمد مسجدی، مدیر مجموعه مدارس نسل آفتاب سپس یکی از چالش‌های جدی مدارس را عدم پذیرش مشاوره از سوی برخی دانش‌آموزان دانست و گفت: بعضی دانش‌آموزان احساس می‌کنند مشاور دردشان را نمی‌فهمد.

معاون دانش‌آموزی مجتمع حضرت مهدی(عج)، بر لزوم تقویت باورمندی نسبت به مشاوره تأکید کرد و افزود: نیازهای دانش‌آموزان باید دقیق شناسایی شود تا هم از نظر قانونی مشکلی نداشته باشیم و هم بتوانیم نیازهای آنان را برطرف کنیم.

مسجدی همچنین بر بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای متخصص داخلی مجموعه تأکید کرد و تصریح نمود که مشاوران در حوزه تخصصی خود فعالیت می‌کنند و مسائل دانش‌آموزان را به‌صورت محرمانه نگه می‌دارند.

وی توانمندسازی اولیا را بخشی از برنامه‌ها و رویکردهای معاونت فرهنگی دانست و توضیح داد: در چارچوب احصاء و نیازسنجی معاونت دانش‌آموزی، طراحی و اجرای برنامه‌های ویژه خانواده‌ها توسط معاونت فرهنگی مجتمع پیگیری شود.

به گفته او، ارتقای سطح معرفتی و مهارتی والدین در این چارچوب، نه تنها به تقویت بنیان خانواده کمک می‌کند، بلکه به‌طور مستقیم در بهبود روند تربیتی دانش‌آموزان و تحقق اهداف کلان مدارس اثرگذار خواهد بود.

نقش آموزش خانواده و مشاوران در ارتقای مهارت‌ها و رشد دانش‌آموزان
در پایان، حجت‌الاسلام عباسی، معاون مدارس نسل آفتاب، با تأکید بر اهمیت آموزش خانواده اظهار داشت: توجه به نظام آموزش خانواده، مطابق با دغدغه‌های استاد ارجمند نظافت، از اولویت‌های جدی مجموعه است و بهره‌گیری از تجربه‌های ارزشمند اساتید موفق در حوزه خانواده، مشاوره و تربیت می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای کیفیت برنامه‌های مدرسه داشته باشد.

وی در پایان نشست تأکید کرد که مشاوران، علاوه بر داشتن تحصیلات تخصصی، باید تجربه عملی کافی در حوزه‌های مشخص‌شده داشته باشند تا بتوانند با درک عمیق نیازهای دانش‌آموزان، نقش مؤثر و سازنده‌ای در فرآیند رشد، تربیت و ارتقای مهارت‌های آنان ایفا کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *