حجتالاسلام والمسلمین استاد محمدجواد نظافت، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و تولیت مجموعه مدارس نسل آفتاب، در دیدار با مدیر آموزشوپرورش ناحیه ۵ مشهد، بر ضرورت همکاری عملیاتی حوزه علمیه و آموزشوپرورش برای تربیت نسل آینده تأکید کرد و از آمادگی برای احیای دورههای تربیتی ویژه معلمان و خانوادهها خبر داد.
به گزارش روابط عمومی مجموعه مدارس نسل آفتاب، در بازدید اخیر دکتر علی صباغیان، مدیر آموزشوپرورش ناحیه ۵ مشهد، از مجموعه مدارس نسل آفتاب، حجتالاسلام والمسلمین استاد محمدجواد نظافت، به تشریح ضرورت همکاریهای عمیقتر میان حوزه علمیه و آموزشوپرورش پرداخت و با تأکید بر این که محور اصلی کار تربیتی باید دانشآموز باشد، اظهار داشت: وقتی دانشآموزی داریم، خانوادهاش نیز درگیر است و خانوادهها به خاطر فرزندشان همراه میشوند. بنابراین همه نیروهای متدین باید پای کار تربیت دانشآموز بیایند.
تجربه موفق مجتمع تربیتی حضرت مهدی (عج) در برندسازی تربیتی
وی با اشاره به تجربه موفق مجتمع تربیتی آموزشی حضرت کهدی (عج) در برندسازی تربیتی افزود: مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) که حدود بیست سال پیش تأسیس شد، تبدیل به یک الگو و برند شد و امروز میخواهیم همین مدل را در تربیت دانشآموزان پیاده کنیم.
رئیس مجتمع تربیتی حضرت مهدی (عج) همچنین از آمادگی مدارس علمیه و مدارس نسل آفتاب برای همکاری و کمک به آموزشوپرورش در خط مقدم تربیت خبر داد و گفت: باید معلمها را دستهبندی کنیم؛ گروهی بازنشسته و آموزشپذیر نیستند، ولی گروهی جوانتر و آموزشپذیر هستند که باید برایشان برنامهریزی کنیم.
سیستم تربیتی مبتنی بر عشق، علاقه و تقویت ایمان
استاد نظافت به نگاه فرا جناحی و دور از سیاسیکاری در مسیر تربیت اشاره کرد و افزود: از گذشته عبور کردهایم و تنها به محکمات دین، اسلام و انقلاب فکر میکنیم. ایشان سیستم تربیتی را غیرتحمیلی و مبتنی بر عشق و علاقه خواند و گفت :ما میخواهیم دانشآموزانی تربیت کنیم که عاشق حجاب، نماز و انقلاب باشند. اگر ایمان تقویت شود، بقیه مسائل تربیتی خودبهخود شکل میگیرد.
رئیس مجتمع تربیتی حضرت مهدی (عج) سپس دو نکته مهم را یادآور شد: اول اینکه ثروت نباید اصل شود، گرچه بدون پول کار پیش نمیرود؛ و دوم اینکه تعادل و عقلانیت باید در ویژگیهای دانشآموز وجود داشته باشد تا مسیر تربیتی کج نشود.
از حرف تا عمل: نیاز به برنامهریزی و اجرای ریشهای در آموزشوپرورش
استاد نظافت با تأکید بر ضرورت انجام کار عملیاتی و برنامهریزی شده در آموزشوپرورش، افزود: نشستن و حرف زدن کافی نیست. امروز دل همه ما برای اجرای برنامههای ریشهای میسوزد. وی از طراحی دورههای تربیتی برای معلمان (دوره «طبیبانه») و مادران (دوره «مادرانه») خبر داد و گفت: اگر تفاهمنامهای منعقد شود، آمادهایم این دورهها را از ناحیه ۵ شروع کنیم و بهتدریج در نواحی دیگر توسعه دهیم.
ضرورت همراهی خانواده؛ مادران به عنوان سرمایه انسانی تربیتی
حجتالاسلام نظافت همچنین بر اهمیت سرمایهگذاری روی خانوادهها تأکید کرد و افزود: اگر خانواده همراه نباشد، زحمات مدرسه بینتیجه میماند. باید دورههای ویژهای برای مادران طراحی کنیم تا خودشان تبدیل به سرمایه انسانی فعال تربیتی شوند.
رئیس مجتمع تربیتی حضرت مهدی (عج) از ضرورت برگزاری برنامههای غیررسمی و صمیمانه مانند اردوهای فرهنگی، راهیان نور و اربعین برای معلمان یاد کرد و افزود: بسیاری از تحولات تربیتی در حاشیه چنین فضاهایی رخ میدهد نه صرفاً در کلاس درس.
همکاری دلسوزانه حوزه و آموزشوپرورش؛ مکمل و بدون موازیکاری
این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان خاطرنشان کرد: همه حوزه علمیه باید بسیج شود تا به عنوان مکمل آموزشوپرورش، بدون موازیکاری، در تربیت نسل آینده سهیم باشد و با همکاری دلسوزانه، نقایص احتمالی را جبران کند.
لزوم هماهنگی و همسویی آموزشوپرورش . حوزه علمیه در مسیر تربیت نسل آینده
دکتر علی صباغیان، مدیر آموزشوپرورش ناحیه ۵ مشهد در سخنانی تأکید کرد که همکاری میان آموزشوپرورش و حوزه علمیه باید با هدفی مشترک و هماهنگ، در قالب یک تیم واحد پیگیری شود تا مسیر تربیتی نسل آینده به درستی ترسیم و اجرا گردد.
سرمایه اجتماعی استاد نظافت؛ الگویی برای مدارس موفق
این استاد دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه آقای نظافت به عنوان یک سرمایه اجتماعی مهم در مشهد و کشور شناخته میشود، خاطرنشان کرد که برخی مدارس جدید به واسطه سرمایه اجتماعی قوی توانستهاند موفق باشند، اما بسیاری دیگر از مدارس با ضعفهای جدی روبرو هستند.
صباغیان یادآور شد که در دوران مسئولیت خود در معاونت مدارس غیرانتفاعی و متوسطه، شاهد بود که برخی روحانیون بدون برنامهریزی دقیق نتوانستند به اهداف تربیتی مطلوب دست یابند و برخی کلاسهای برگزار شده در مساجد نیز نتایج اثربخشی نداشت.
وی همچنین بر اهمیت مدلهای آموزشی پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب، مدلهایی مانند مدرسه رفاه و مدرسه علوی با دانشآموزان زیاد موفق عمل کردند، اما پس از انقلاب این مدلها ضعیف شدند و اکنون نیاز به تقویت و بازنگری جدی دارند.
الگوگیری از شهدای دفاع مقدس و سردار سلیمانی در تربیت نسل جدید
صباغیان بر اهمیت تولید محتوای آموزشی و نرمافزاری متناسب با نیازهای روز و محوریت رسانه تأکید کرد. وی با بیان تاثیر عمیق ارتباط دانشآموزان با شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای شاخصی همچون سردار سلیمانی، تأکید کرد که باید از این الگوها در قالب فیلمها و روایتهای جذاب بهره برد تا تربیت نسل جدید با محوریت ارزشهای اخلاقی، جوانمردی، توکل، توحید و ارتباطات شکل بگیرد.
اجرای تفاهمنامهها بدون تشریفات؛ اولویت توانمندسازی معلمان
وی همچنین پیشنهاد کرد همکاریها و تفاهمنامههای آموزشی بدون تشریفات و بروکراسیهای زائد انجام شود و برنامههایی مانند دوره «طبیبانه» برای توانمندسازی معلمان مشتاق و برنامههای اردوهای فرهنگی و تربیتی به پیوند بیشتر معلمان و دانشآموزان کمک کند.
صباغیان در پایان تأکید کرد: اگر میخواهیم تربیتی ریشهدار و مؤثر داشته باشیم، باید سرمایهگذاری ویژهای روی آموزشوپرورش و خانوادهها انجام دهیم. بدون این سرمایهگذاری هیچ نتیجهای حاصل نخواهد شد.
وی سخنان امام راحل رحمهالله علیه را به عنوان خطمشی اساسی در تربیت نسل آینده یادآور شد و افزود: امام در ابتدای انقلاب فرمودند: «ابتدایی را در یابید که دانشگاه دیر است». این جمله، راهنمای روشنی است برای اینکه تحول واقعی در آموزش و پرورش باید از پایههای ابتدایی آغاز شود و اهمیت آموزش پایه هرگز نباید دستکم گرفته شود.
گفتنی است دکتر صباغیان در حاشیه این دیدار از دبستان و دبیرستان دوره اول پسرانه بازدید به عمل آورد